روز تَرْويه (يوم الترويه) روز هشتم ذيحجه است و از احكام آن دربابهاي طهارت، صوم و حج سخن گفتهاند.
فهرست مندرجات۱ - احكام روز ترويه
۱.۱ - باب طهارت و صوم
۱.۲ - باب حج
۱.۲.۱ - احرام در روز ترويه
۱.۲.۲ - مستحبات روز ترويه
۲ - پانويس
۳ - منبع
روز تَرْويه (يوم الترويه) روز هشتم ذيحجه است و از احكام آن دربابهاي طهارت، صوم و حج سخن گفتهاند.
فهرست مندرجات۱ - احكام روز ترويه
۱.۱ - باب طهارت و صوم
۱.۲ - باب حج
۱.۲.۱ - احرام در روز ترويه
۱.۲.۲ - مستحبات روز ترويه
۲ - پانويس
۳ - منبع
← باب طهارت و صوم
غسل كردن [۱] [۲] و روزه گرفتن [۳] در روز ترويه مستحب است.
← باب حج
←← احرام در روز ترويه
حاجي پس از فراغ از اعمال عمره تمتع هر زمان كه بخواهد ميتواند براي حج احرام ببندد؛ ليكن بنابر مشهور، افضل احرام بستن در روز ترويه است. [۴] [۵] برخي قدما آن را واجب دانستهاند؛ بدين معنا كه تأخير احرام را از روز ترويه جايز ندانستهاند. [۶]
در اينكه افضل، بستن احرام پس از نماز ظهر است [۷] [۸] يا پس از نماز ظهر و عصر [۹] [۱۰] [۱۱] و يا قبل از نماز ظهر و عصر، اقوال مختلف است. بنابر قول آخر، حاجي نماز ظهر و عصر را در مني ميخواند. [۱۲] [۱۳] برخي نيز قائل به تخيير بين احرام بستن پس از نماز ظهر و عصر و قبل از آن و خواندن دو نماز در مني( مني)شدهاند. [۱۴] البته سرپرست حاجيان( امير الحاج)از حكم ياد شده مستثنا است و براي او گزاردن نماز ظهر و عصر در مني استحباب دارد؛ [۱۵] [۱۶] [۱۷] بلكه ظاهر كلام برخي وجوب است. [۱۸]
←← مستحبات روز ترويه
مستحب است حاجي روز ترويه ابتدا به مني رود و شب نهم تا طلوع فجر در مني بيتوته كند و سپس عازم عرفات گردد. [۱۹] ظاهر كلام گروهي از فقها اختصاص استحباب به حاجياي است كه حج تمتع ميگزارد؛ ليكن از برخي نقل شده كه به جا آورنده حج قران و حج افراد در اين حكم ملحق به متمتع است. [۲۰]
بر ناتوانِ از قرباني در حج، واجب است ده روز روزه بگيرد كه سه روز آن بايد پي درپي و در ماه ذيحجه باشد. مستحب است سه روز ياد شده، روز ترويه و روزهاي قبل و بعد آن باشد. [۲۱] اگر كسي روز ترويه و عرفه را روزه بگيرد و عيد قربان و بعد آن تا پايان ايام تشريق را افطار كند، زياني به پي درپي بودن روزه او وارد نميشود و ميتواند روزه يك روز باقي مانده را پس از پايان ايام تشريق بگيرد. [۲۲]
كسي كه در ماههاي حج (شوال، ذيقعده و ذيحجه) عمره مفرده گزارده، چنانچه تا حلول ماه ذيحجه، بويژه تا روز ترويه در مكه بماند، بنابر مشهور مستحب است حج تمتع به جا آورد. [۲۳] [۲۴] برخي قدما حج تمتع را بر كسي كه تا روز ترويه در مكه مانده است، واجب دانستهاند. [۲۵]
پانويس[ويرايش]
۱. | ↑ الحدائق الناضرة، ج۴، ص۱۸۴. |
۲. | ↑ العروة الوثقي ج۲ ص۱۵۱ |
۳. | ↑ الحدائق الناضرة، ج۱۳، ص۳۶۴. |
۴. | ↑ ذخيرةالمعاد، ج۳، ص۶۵۰. |
۵. | ↑ كشف اللثام، ج۶، ص۴۱. |
۶. | ↑ الوسيلة ص۱۷۶ (چاپ كتابخانه آيت الله مرعشي) |
۷. | ↑ كتاب السرائر، ج۱، ص۵۸۳. |
۸. | ↑ الجامع للشرائع، ص۲۰۴. |
۹. | ↑ المهذب، ج۱، ص۲۴۴. |
۱۰. | ↑ الوسيلة، ص۱۷۷، (چاپ كتابخانه آيت الله مرعشي) |
۱۱. | ↑ الدروس الشرعية ج۱ ص۴۱۵ |
۱۲. | ↑ المقنعة، ص۴۰۷ ۴۰۸. |
۱۳. | ↑ جمل العلم و العمل، ص۱۰۹. |
۱۴. | ↑ مدارك الأحكام، ج۷، ص۳۸۸. |
۱۵. | ↑ مدارك الأحكام، ج۷، ص۳۸۸. |
۱۶. | ↑ كشف اللثام، ج۶، ص۴۳. |
۱۷. | ↑ جواهر الكلام، ج۱۹، ص۵ ۷. |
۱۸. | ↑ تهذيب الأحكام، ج۵، ص۱۷۵. |
۱۹. | ↑ جواهر الكلام، ج۱۹، ص۲ . |
۲۰. | ↑ مسالك الأفهام، ج۲، ص۲۷۱ ۲۷۲. |
۲۱. | ↑ الحدائق الناضرة، ج۱۷، ص۱۲۴. |
۲۲. | ↑ جواهر الكلام، ج۱۷، ص۸۳. |
۲۳. | ↑ جواهر الكلام، ج۲۰، ص۴۶۰. |
۲۴. | ↑ العروة الوثقي، ج۴، ص۶۱۰ ۶۱۱. |
۲۵. | ↑ المهذب، ج۱، ص۲۷۲. |
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج۴، ص۱۵۸ - ۱۶۰.